Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2018

Ένα σημαντικό συνέδριο


Αναπτυξιακό συνέδριο με το σημαντικό θέμα "Η Αλεξανδρούπολη ως διαμετακομιστικό κέντρο, συνδυασμένες μεταφορές, ενέργεια" πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου στην πρωτεύουσα του Έβρου. Διοργανωτής του συνεδρίου ήταν η ΓΑΙΑΟΣΕ, μια δημόσια επιχείρηση με θετική πορεία, που διαθέτει στην Αλεξανδρούπολη μια έκταση 300 στρεμμάτων προς αξιοποίηση και ο πρόεδρος της Θανάσης Σχίζας δείχνει πραγματικό ενδιαφέρον για την περιοχή.

Στο συνέδριο αυτό υπήρξαν εξαιρετικοί ομιλητές και ακούστηκαν ενδιαφέροντα πράγματα, αλλά ταυτόχρονα υπήρξε μικρή συμμετοχή και πολλές εμφανείς απουσίες (υπουργών, βουλευτών και αυτοδιοικητικών, εν ενεργεία και υποψήφιων).

Για απειροστή φορά ακούσαμε πόσο σημαντική είναι η θέση της Αλεξανδρούπολης στον χάρτη, για τη γεωστρατηγική σημασία που έχει και για τις δυνατότητες της να εξελιχθεί σε κόμβο ενέργειας και συνδυασμένων μεταφορών. Από κει και πέρα, σταχυολογώντας από χαιρετισμούς, εισηγήσεις και συζήτηση, καταγράψαμε τα εξής:

- Το σημαντικό έργο που μπορεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία της περιοχής και να ενισχύσει σημαντικά την τοπική οικονομία είναι η δημιουργία ενός εμπορευματικού διαμετακομιστικού κέντρου. Ωστόσο για να γίνει αυτό χρειάζονται συνέργειες μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, όπως δήλωσε ο κ. Σχίζας, πράγμα εξόχως δύσκολο για τα ελληνικά δεδομένα. Επιπλέον βάζοντας το θέμα σε ρεαλιστική βάση ο κ. Δημητρίου από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, επεσήμανε ότι είναι απαραίτητο να γίνουν ιδιωτικές επενδύσεις οι οποίες θα πρέπει να αναζητηθούν, ενώ το ελληνικό τραπεζικό σύστημα δεν είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες μακροχρόνιες αποσβέσεις.

- Κρίσιμο επίσης έργο είναι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου και η διασύνδεση του με τη Βουλγαρία και το Μπουργκάς. Ο ΟΣΕ έχει μελετήσει τη βελτίωση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής και την ηλεκτροκίνηση της, κοστολογώντας το έργο στα 170 εκ. ευρώ. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είναι απολύτως ασαφές.

- Καλύτερα είναι τα νέα από τον ενεργειακό τομέα. Ο αγωγός TAP υλοποιείται με γρήγορο ρυθμό, ενώ προχωράει με σταθερά βήματα ο σχεδιασμός για τον πλωτό σταθμό LNG. Όσο για την διασύνδεση με τον Turkish Stream ξαναμπήκε στην ατζέντα μετά την επίσκεψη Τσίπρα στη Μόσχα, αλλά προσκρούει στην άρνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τέλος, σε αναζήτηση χρηματοδότησης βρίσκεται το έργο της τηλεθέρμανσης των Φερών από το ζεστό νερό του TAP.

- Τα κακά νέα της ημέρας ήρθαν από το θέμα της οδικής διασύνδεσης της Εγνατίας Οδού με το λιμάνι. Η εκδίκαση των απαλλοτριώσεων αναβλήθηκε για τον Σεπτέμβριο του 2019, λόγω της αποχής των δικηγόρων! Τόσο απλά και εύκολα στην Ελλάδα μεταθέτουμε ένα απαραίτητο και ήδη καθυστερημένο έργο, άλλον ένα χρόνο πίσω, συνεχίζοντας την παράδοση μας στα "γιοφύρια της Άρτας".

- Ένα τέτοιο γιοφύρι είναι και ο κάθετος οδικός άξονας Αρδάνιο-Ορμένιο, στον οποίο πάντως γίνονται εργασίες, όπως μας διαβεβαίωσε ο εκπρόσωπος της Εγνατίας οδού, η οποία χτίζει κι άλλα μετωπικά διόδια στο Αρδάνιο, ενώ επιθυμεί αναλογικά και ηλεκτρονικά διόδια!

- Σχετικά απλά έργα με βέβαιο αναμενόμενο όφελος στους τομείς μεταφορών, συγκοινωνιών και τουρισμού, όπως το υδατοδρόμιο και η μαρίνα, βρίσκονται μετά από χρόνια συζητήσεων στο σημείο μηδέν.

- Η νέα γέφυρα των Κήπων "μπορεί και να είναι έτοιμη το 2022", αλλά αυτό εξαρτάται από τις σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας... Κάτι ανάλογο ισχύει και για τη δυνατότητα διασύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι της Σμύρνης.

- Ξεκινούν σύντομα τα έργα ανάπλασης στη δυτική χερσαία ζώνη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, όπως μας διαβεβαίωσε ο Δήμαρχος Βαγγέλης Λαμπάκης που ευχαρίστησε για την παραχώρηση τον πρόεδρο του ΟΛΑ Χρήστο Δούκα και τον πρώην Υπουργό κ. Κουρουμπλή.

- Ευχαριστίες υπήρξαν από τον κ. Λαμπάκη και προς τον κ. Σχίζα για την παραχώρηση των εμβληματικών αποθηκών του ΟΣΕ, οι οποίες προορίζονται για πολιτιστικό κέντρο με απροσδιόριστο όμως χρονοδιάγραμμα.

- Έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι και τώρα περιμένουμε τα τραίνα... Κατά τα άλλα ο ΟΣΕ δεν βλέπει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη μετακίνηση της γραμμής εκτός του αστικού ιστού της Αλεξανδρούπολης, ενώ εξετάζει χλιαρά το αίτημα διασύνδεσης με το εργοστάσιο ΑΚΡΙΤΑΣ και μελετάει το κόστος διασύνδεσης με τη ΒΙΠΕ.

Το τέλος του συνεδρίου μας βρήκε συγκρατημένα αισιόδοξους αλλά και πικραμένους, καθώς για άλλη μια φορά ακούσαμε για τις εξαιρετικές δυνατότητες της περιοχής, αλλά ταυτόχρονα διαπιστώσαμε ότι εξακολουθούν να μας μαστίζουν όλες οι παθογένειες που προκάλεσαν αναβολές και καθυστερήσεις δυο τουλάχιστον δεκαετιών, σειρά χαμένων ευκαιριών και φρενάρισμα της προόδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου